Werkprogramma 2025-2026 gepubliceerd
Een overheid die verantwoording kan afleggen en erfgoed beschikbaar voor iedereen, nu en in de toekomst. Belangrijke publieke belangen die de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed bewaakt door op ruim 500 organisaties toezicht te houden. In haar Werkprogramma 2025-2026 licht de Inspectie toe welke risico’s zij ziet voor haar toezichtvelden en welke keuzes zij maakt voor de komende twee jaren.
De Inspectie heeft de keuzes in het werkprogramma gebaseerd op de gegevens uit de monitor Overheidsinformatie en Erfgoed, haar risicoanalyse en gesprekken met stakeholders uit het veld.

Focus op organisaties en thematisch onderzoek
De komende jaren voert de Inspectie verschillende reguliere en thematische inspecties uit. In het eerste geval ligt de focus vooral op organisaties. Dan gaat het bijvoorbeeld om de controle van overheidsorganisaties op hun informatiebeheer of de controle van musea op hun beheer van de rijkscollectie. Bij thematische inspecties zoomt de Inspectie in op één of meer specifieke thema’s, zoals bij het onderzoek naar het archiveren van algoritmes. Los van geplande inspecties houdt de Inspectie ruimte voor onderzoek en inspecties naar aanleiding van incidenten en signalen uit de samenleving, waaronder burgervragen, knellende maatschappelijke ontwikkelingen en signalen uit de politiek.
Nieuwe toezichtstaken
Ook bereidt de Inspectie zich voor op verschillende nieuwe taken. Zo verplicht de nieuwe Archiefwet organisaties om bijvoorbeeld melding te doen van beschadiging of vermissing van documenten. Daarvoor richt de Inspectie een digitaal loket in. Wie archeologische voorwerpen en onderdelen van monumenten wil invoeren van buiten de Europese Unie, heeft vanaf medio 2025 een invoervergunning nodig. De Inspectie beoordeelt de aanvragen en gaat onder meer voorlichting geven aan aanvragers van vergunningen (bijvoorbeeld musea en handelaren).
Inzet op versterking en groei
De uitvoering van de taken van de Inspectie vraagt om een stevige en deskundige organisatie. Daarom zet de Inspectie in op verdere versterking en groei. Zo krijgen onderzoeksmethoden en kwaliteitsbewaking een prominentere plaats in de werkwijze. Ook groeit het aantal inspecteurs, met name op het gebied van overheidsinformatie. Daarbij komt ook meer ondersteuning, bijvoorbeeld op het gebied van bedrijfsvoering en beleidsvorming.
De publicatie is als PDF te downloaden.