Rapport over de informatiehuishouding van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Dit is het rapport over de informatiehuishouding van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat door de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed. Het gaat over de naleving van de belangrijkste bepalingen uit de Archiefwet 1995, waaronder de kaders en randvoorwaarden en het informatiebeheer in de praktijk.

De inspectie is uitgevoerd in januari en februari van 2024. Het maakt onderdeel uit van een pilot die de Inspectie uitvoert voor de ontwikkeling van reguliere inspecties op hoofdlijnen.

Bevindingen

De Inspectie beproefde bij RVO een nieuwe methode om mee te inspecteren. Hieruit volgde dit rapport met een groot aantal conclusies en aanbevelingen. Uit het rapport blijkt dat de meeste aanbevelingen aansluiten bij reeds in gang gezette ontwikkelingen bij RVO. Wel is er een aantal verbeteringen mogelijk.

Zo beveelt de Inspectie aan om de aanbevelingen over de hoofdlijnen “in beheer nemen, inzicht en overzicht, ordenen, metadateren en vernietigen” daar waar nodig verder uit te werken in visie en beleid, architectuur en programma’s. Deze aanbevelingen betreffen voornamelijk de digitale informatie van RVO.

In 2026 zal RVO opnieuw bezocht worden.

Reactie Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

RVO ziet het rapport  als een goed handvat om verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding.

Download rapport Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Bij dit rapport hoort de aanbiedingsbrief van de Inspectie (juli 2024) en de reactie van RVO, voorzien van een plan van aanpak (november 2024).