Meldplicht incidenten met de Rijkscollectie

Beheerders gaan zorgvuldig om met de rijkscollectie. Desondanks kunnen zich incidenten voordoen met de collectie, die leiden tot vermissing, schade of zelfs verlies. De oorzaken hiervan lopen uiteen van bijvoorbeeld waterschade, diefstal, transportschade tot onopzettelijke beschadigingen door bezoekers.

Meldplicht schade, vermissing en tenietgaan rijkscollectie

Incidenten met de rijkscollectie moeten direct worden gemeld aan de Inspectie. Deze verplichting staat in de Erfgoedwet (art.2.3, lid 2) en in de regeling (art. 2.3 lid 1) en geldt voor alle beheerders van de rijkscollectie.

Een plek voor meldingen

 Meldingen dienen daarom rechtstreeks aan de Inspectie te worden gedaan via de contactpagina. Meldingen via de landelijke database DICE, die de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed beheert, zijn per 1 november 2024 niet meer mogelijk.

De Inspectie is door de meldingen op de hoogte wanneer en welke onderdelen van de rijkscollectie zijn betrokken bij een incident, wat de oorzaak hiervan is en welke maatregelen genomen worden. Zo nodig laat de Inspectie zich nader informeren. De Inspectie betrekt alle meldingen bij haar toezicht.

Aangifte doen

De Inspectie raadt aan om ook aangifte van (een vermoeden van) diefstal bij de politie te doen. Het object kan via de politie in de database van Interpol worden opgenomen waardoor het internationaal gesignaleerd staat. Hierbij kan de Inspectie assisteren en haar contacten met de politie inschakelen.

Deze pagina is bijgewerkt op 11 oktober 2024.